O autorze:
Katarzyna Dudzińska UX UI Designer
Dba nie tylko o dobry wygląd i prezentację produktów, ale przede wszystkim o ich użyteczność i intuicyjność
Buszujący w treściach - czyli jak ułatwić wyszukiwanie informacji
Od momentu, w którym wykształciły się różne formy komunikacji, przekazujemy sobie różnorakie treści. Czasy, w których umieszczaliśmy informacje na kawałkach papirusu bądź kamienia są już dawno za nami i dziś możemy odetchnąć z ulgą. Do wyszukiwania informacji wystarczy nam Internet i urządzenie, które ma do niego dostęp.
Należy zadać sobie jednak pytanie, czy dzięki możliwościom dostępu do nieograniczonych zasobów Internetu, poszukiwanie pożądanych informacji rzeczywiście stało się łatwiejsze, szybsze oraz bardziej satysfakcjonujące?
Wysiłki użytkowników włożone w znalezienie potrzebnej informacji czasami kończą się przecież jedynie częściową satysfakcją bądź też frustracją, złością lub rozczarowaniem. Jako społeczeństwo sieci jesteśmy narażeni na tak zwany szum informacyjny. Przez natłok różnorodnych treści, który atakuje nas z każdej strony ciężko odnaleźć nam to, czym jesteśmy rzeczywiście zainteresowani.
Podstawowym pytaniem, które powinno towarzyszyć osobie, która posiada produkt cyfrowy w postaci, np. strony internetowej bądź aplikacji powinno być Dlaczego - Dlaczego użytkownik odwiedza daną witrynę? Jakie czynności na niej wykonuje? Wyszukiwanie, przeglądanie i zadawanie pytań to główne działania osób poszukujących informacji, a zarazem zasadnicze elementy schematu, który pokazuje, jak postępują użytkownicy.
W jaki sposób możemy zatem odpowiedzieć na potrzeby osób, które szukają informacji na danych witrynach? Z pewnością najlepszym sposobem będą badania użytkowników. W rzeczywistości nie każda z osób bądź firm dysponuje jednak czasem, zasobami, możliwościami, wiedzą oraz dostępem do bazy potencjalnych klientów, aby takie badania przeprowadzić. Warto więc ustalić grupę docelową oraz jej potrzeby, które dotyczą zakresu korzystania z produktu. Następnie ustalamy przeszkody, na które natrafił użytkownik, które mogą wynikać z działania systemu oraz jego dostępności. Dzięki tej analizie uzyskamy profil oczekiwań użytkownika oraz obraz tego, w jaki sposób należy dopasować do niego produkt (projektowanie zorientowane na użytkownika). Użytkownik bowiem nie powinien być traktowany jako bierny odbiorca dostarczanej mu informacji, a jako źródło wiedzy, które może pokazać nam jak informację – lub dostęp do niej - polepszyć. Niemniej często brzmi to również nie tylko skomplikowanie ale także czasochłonnie i nieraz problematycznie. Z pomocą przychodzą jednak systemy informatyczne, które odpowiadają na potrzeby klientów - jednym z nich jest Profesal.
Produkt zorientowany na użytkownika to gwarancja powodzenia. Już na etapie koncepcji pomysłu warto mieć na uwadze sprecyzowane potrzeby klientów. To właśnie ich kierunek wyznacza nam właściwe postępowanie z naszym produktem. Niezależnie od tego, czy pracujesz nad aplikacją, czy stworzeniem roweru - dzięki takiemu nastawieniu pewne jest, że produkt będzie spełniał wymagania nawet najbardziej wymagających użytkowników. Właśnie dzięki takim działaniom osiągniemy coś, co powinno być najważniejsze – satysfakcję wynikającą z zadowolonego użytkownika, który wraca do naszego produktu i rekomenduje go innym osobom.
Podczas pisania artykułu korzystałam z książki Information Architecture for the World Wide web,
L. Rosenfeld, P. Morville. wyd. O’REILLY, 2002.