Automatyzacja w Utrzymaniu Ruchu

O autorze:

Marta Soczyńska
Odpowiada za dział marketingu i dokłada swoją cegiełkę w sprzedaży produktów firmy Profesal.

Automatyzacja w Utrzymaniu Ruchu

Chcesz poznać proces usprawniający działanie poprzez ograniczenie konieczności wykonywania niektórych zadań? Może pewne działania mogą być wykonywane przez systemy, oprogramowania czy roboty?

Jeśli interesuje cię temat, jakim jest automatyzacja działu utrzymania ruchu, z czym wiąże się decyzja dotycząca podjęcia wyzwania automatyzacji, które działania polecamy automatyzować, aby wniosło to jak najwięcej korzyści, a nie strat – zapraszamy do lektury!

Automatyzacja kojarzona jest działaniami, które wykonują się samoistnie, bez naszej ingerencji. W przemyśle może być wiązana z wykorzystaniem robotów czy oprogramowania, które mają pomagać w wykonywaniu pracy. Pamiętajmy jednak, że automatyzacja =/= robotyzacja. Może się z nią wiązać, ale automatyzować działania możemy przy użyciu innych elementów, które finalnie wpłyną na usprawnienie działań pracowników.

Wyobraźmy sobie, że do tej pory w sytuacji pobierania części zamiennych z magazynu, technik utrzymania ruchu musiał znaleźć w katalogu odpowiednią nazwę/numerację części, następnie odszukać pojemnik, w którym znajdują się określone części, wyjąć pożądaną ilość, spisać na kartce czego potrzebował oraz ile, a następnie ruszyć do napraw. Aby znaczącą skrócić i usprawnić proces pobierania części zamiennych, może wykonać prostą czynność jaką jest selekcja części oraz oklejenie ich pojemników nazwami, tak, aby technik wchodzą do magazynu od razu wiedział, w którą stronę się udać, aby wyjąć potrzebną mu część. Od teraz technicy mogą mechanicznie działać w trakcie pobierania elementów zamiennych, dzięki czemu skraca się czas napraw.

technician working in machinery park with software to help

Jak możemy automatyzować Utrzymanie Ruchu?

Przedstawiony powyżej opis to jednak jedynie bardzo prosty przykład działania, które w jakimś stopniu usprawnia wykonywanie zadań przez techników działu UR. Dalej przedstawimy bardziej zaawansowane techniki i sposoby automatyzacji procesów utrzymania ruchu.

Automatyzacja utrzymania ruchu powinna usprawnić i przyspieszyć działania techników i operatorów maszyn. Często wiąże się z nią wdrożenie systemów informatycznych, takich jak CMMS. Przy wykorzystaniu funkcjonalności systemowych jesteśmy w stanie przebudować procesy wewnątrz działu, tak aby automatyzować wykonywanie działań, ale jak to zrobić z głową?

Najwięcej potencjału do automatyzacji procesów możemy wyodrębnić w schematach działań dotyczących przekazywania dokumentacji, obiegu informacji czy zbierania danych raportowych.

Automatyzacja obiegu dokumentów

Jeżeli proces zdobywania dokumentacji maszyny w twojej firmie, można przedstawić jako wycieczkę do wielkiej szafy z segregatorami, aby odnaleźć (lub nie 😉) poszukiwaną dokumentację, przestudiować ją, a następnie ruszyć do naprawy, to wiedz, że może on wyglądać zgoła inaczej. Przy wykorzystaniu urządzeń mobilnych, technicy mogą mieć dostęp do dokumentacji maszyny, przy której właśnie stoją, w zasięgu kilku kliknięć. To znacząco przyśpiesza przebieg napraw czy przeglądów oraz automatyzuje proces.

Automatyzacja obiegu informacji

Jak w twojej firmie technicy dowiadują się o zauważonych usterkach czy awariach? Operator maszyny musi zejść ze stanowiska, aby pomaszerować do pokoju UR i zgłosić, żeby ktoś przyszedł wykonać działania naprawcze? A może operator musi zalogować się na skrzynkę mailową, aby wysłać maila z powiadomieniem lub wysłać SMS? Urządzenia mobilne przy stanowisku operatorów to niezwykle przydatne urządzanie, ponieważ pomagają szybko zgłaszać i przekazywać informację dotyczące maszyn. Widzimy jednak problem w wykorzystaniu zwykłych sms czy połączeń telefonicznych, ponieważ taka forma komunikacji nie sprzyja zapisywaniu historii działań. Jednostki instalowane w przypadku wdrożeń systemów informatycznych na telefonach czy tabletach, posiadają szczególną funkcję – zbieranie danych i automatyczne tworzenie bazy wiedzy z informacji, które kiedyś już ktoś musiał przekazać do techników UR. Dodatkowo wysłanie zgłoszeń staje się szybsze, gdyż po kliknięciu zaledwie kilku przycisków powiadomienie o awarii jest wysyłane do odpowiedniego technika obecnego aktualnie na zmianie, tak aby reakcja mogła być natychmiastowa.

Automatyzacja raportowania

Nie od dziś wiadomo, że zbierane informacje o wskaźnikach efektywności działu UR to cenne dane, które pomagają doskonalić procesy firmy, przez co przynosić większy zysk. Jednak, aby móc wyciągnąć wnioski, trzeba dokumentować i zwracać uwagę na odpowiednie parametry, wpisywać je, a następnie analizować. Często w tym celu wykorzystywane są arkusze Excela, jednak wypełnienie ich jest często czasochłonne, a błędy trudne do zlokalizowania i poprawy. W takich przypadkach, również z pomocą przychodzą systemy informatyczne, które będą zbierać dane, interpretować je w odpowiedni sposób oraz wyświetlać wnioski w postaci przejrzystych wykresów. Automatyzacja raportowania jest niezwykle cenna dla przedsiębiorstwa, szczególnie że ogranicza wystąpienie błędów w wyliczeniach i wyszukiwaniu danych.

 Korzyści z automatyzacji procesów UR

Korzyści, które możemy wyszczególnić, gdy zdecydujemy się na automatyzowanie procesów działu Utrzymania Ruchu to:

  • Większa efektywność działu – automatyzacja zmniejsza czas, koszt i wysiłek pracowników, eliminuje występowanie błędów i oczekiwania.
  • Większe bezpieczeństwo – dzięki możliwości szybkiej reakcji, sprawnego znalezienia potrzebnych dokumentów technicy mogą lepiej zadbać o bezpieczeństwo współpracowników.
  • Usprawnienie komunikacji – dzięki zautomatyzowanemu przepływowi informacji, aplikacji dostosowanym do potrzeb pracowników, komunikacja na linii produkcji – utrzymanie ruchu, może przebiegać sprawnie i bez zakłóceń.
  • Optymalizacja kosztów – choć początkowo automatyzacja może wydawać się kosztowna i czasochłonna, to w ostatecznym rozrachunku przynosi znaczące korzyści, również te finansowe, jednym przykładem może być skrócenie czasu przestoju maszyny, dzięki usprawnieniom w powiadamianiu o awarii.
  • Oszczędność czasu – tego chyba nie trzeba zawile tłumaczyć, dzięki automatyzowaniu procesów UR, skraca się czas wykonywania działań.
  • Spójność i łatwy dostęp do danych – jako przykład powyżej podawaliśmy automatyzowanie obiegu informacji, dzięki czemu komunikaty i dane zapisywane mogą być w systemach, sprawia to, że system może służyć za spójną i jednolitą bazę wiedzy dla aktualnych i przyszłych pracowników.
  • Celna analiza – zautomatyzowanie procesu przygotowywania raportów, eliminuje występowanie błędów, pozwala tworzyć więcej zestawień i lepiej interpretować dane.

Podsumowanie

Proces automatyzacji procesów Utrzymania ruchu wpływa nie tylko na działania techników, ale również na pracowników produkcyjnych. Przydatne okazują się rozwiązania, które pomagają przy automatyzacji pracy, jednak warto zwrócić początkowo uwagę na te elementy, które możemy wykonać sami. Jeśli natomiast jesteście gotowi i zdeterminowani, aby wdrożyć system wspierający pracę techników i produkcji, polecamy wykorzystać system klasy CMMS.

Jeżeli jesteś zainteresowany, jak system CMMS może pomóc ci w automatyzacji pracy działu UR w twojej firmie zapoznaj się z naszym rozwiązaniem – CMMS Profesal Maintenance.