Znaczenie druku 3D w Przemyśle 4.0

Znaczenie druku 3D w Przemyśle 4.0

Pamiętacie nasz artykuł o Przemyśle 4.0? (Jeśli nie, przeczytacie go TUTAJ Profesal – zarządzanie w oparciu o fakty | Profesal w Industry 4.0) Dzisiaj rozszerzymy go nieco o temat druku 3D, który wyznacza w świecie nowych technologii kierunek rewolucji przemysłowej!

Czym jest druk 3D oraz jak wykorzystać go w fabryce? Zapraszamy do przeczytania pierwszej części artykułu!  

Profesal 3D

Może obiło Wam się o uszy, że drukowanie przestrzenne to innowacyjna technologia produkcji, ale jak zdobyła miano filaru Przemysłu 4.0? Podczas gdy drukarki 3D pojawiły się na rynku już w latach 80, opłacalny druk 3D był możliwy dopiero w ciągu ostatniej dekady dzięki pionierskim wysiłkom takich firm jak Stratasys i Solidscape. Początkowo była to tylko jedna z metod szybkiego prototypowania, używana zarówno do budowania form jak i samych prototypów. Wraz z postępami i poprawą dokładności wykonania obiektów przez drukarki 3D, stała się także metodą wykonywania gotowych obiektów, w tym zabawek, ubrań, czekoladek, a nawet protez. Obecnie druk 3D jest jednym z wiodących nowych technologii Przemysłu 4.0 oraz odpowiedzią na aktualne wyzwania biznesu.

Przykłady zastosowania druku 3D w przemyśle

Dzięki drukowi 3D fabryki mają możliwość zwiększenia swojej elastyczności, dostosowując się do potrzeb coraz bardziej wymagającego i nieprzewidywalnego rynku. Ponadto umożliwia on produkcję wszelkiego rodzaju spersonalizowanych przedmiotów bez kosztownych form i narzędzi produkcyjnych, co ogranicza marnotrawstwo materiału i interwencję człowieka. Druk 3D jest wielkim sojusznikiem środowiska, co jest ważną cechą dla nowoczesnych fabryk, biorąc pod uwagę obecną sytuację klimatyczną i znaczenie posiadania zrównoważonych procesów produkcyjnych przy mniejszym zużyciu zasobów i wytwarzaniu odpadów.

Profesal 3D2

  • Najczęstszym sposobem zastosowania druku 3D w przemyśle jest szybkie prototypowanie, czyli grupa technik, stosowanych do szybkiego wykonania skalowanego modelu części fizycznej lub zespołu z wykorzystaniem trójwymiarowych danych projektowych wspomaganych komputerowo (CAD).
  • Dzięki drukowaniu części zamiennych, możemy niemal całkowicie wyeliminować przestoje! Problemem współczesnych fabryk jest nie tylko długi czas dostawy części zamiennych, ale również problemy z ich dostępnością. Dzięki drukarkom 3D – posiadając model konkretnego podzespołu – możemy wydrukować część zamienną w kilka chwil.
  • Druk 3D oferuje sposób na radykalną poprawę lub całkowitą zmianę sposobu wytwarzania narzędzi produkcyjnych. Dzięki drukowaniu 3D narzędzia takie jak uchwyty, dysze, miski, podajniki, wsporniki, mogą być lżejsze, mocniejsze i bardziej dopasowane do swojego przeznaczenia. Można je wykonać w krótszym czasie za mniejsze pieniądze.

Do producentów, którzy z sukcesami wdrożyli drukowanie przestrzenne do swoich linii produkcyjnych należą niemal wszystkie marki grupy Volkswagen, a także m.in. Opel, Volvo czy Ford. Ta ostatnia używa technologii druku 3D od lat 90., a ostatnio wydrukowała swoją 500-tysięczną część za pomocą drukarki 3D, która była osłoną silnika nowego Forda Mustanga. Według strony internetowej Forda, tradycyjne metody zajęłyby cztery miesiące i 500 000 USD, ale przy drukowaniu 3D ten sam proces zajmuje cztery dni i 3000 USD.

Ford nawiązał również współpracę z 3D Systems Sugar Lab około Walentynek w tym roku, aby wydrukować w 3D jadalny model Mustanga 2015, wykonany z czekolady i cukru. W najbliższej przyszłości firma planuje współpracę z drukarkami 3D, wykorzystując druk piaskowy i bezpośredni druk metalowy.

3D3

Największa w historii część w przemyśle motoryzacyjnym, wydrukowana w całości w drukarce 3D przed Ford.

Firma Volvo natomiast wykorzystuje technologię druku 3D do produkcji narzędzi i osprzętu wykorzystywanego w procesie produkcyjnym w swoim zakładzie w New River Valley (NRV) w Dublinie w stanie Wirginia, gdzie produkowane są wszystkie ciężarówki przeznaczone na rynek północnoamerykański. Wdrożenie narzędzi produkcyjnych drukowanych w 3D umożliwia szybszą produkcję i ciągłe doskonalenie jakości.

3D4

 Nie tylko przemysł motoryzacyjny korzysta z takiej taktyki serwisowania! Również Shell wpadł na pomysł wyposażania swoich morskich platform wiertniczych w zestaw oprzyrządowania pozwalającego wyprodukować zużyte i zepsute komponenty maszyn na platformie, bez konieczności czekania na uruchomienie lądowego łańcucha dostaw i dostarczenie części na miejsce awarii.

3D5

Druk 3D w firmie Shell

Z dotychczasowych wiadomości nasuwa się myśl, że druk 3D zaczął dominować w produkcji, a utrzymanie ruchu jest jednym z kluczowych obszarów wdrożenia. Dzięki drukowaniu 3D lub produkcji addytywnej firmy uzyskują szybszy czas realizacji, niższe koszty zapasów i większą elastyczność w zakresie części i usług naprawczych. Zespoły serwisowe są zawsze pod presją szybkiego, wydajnego i taniego świadczenia usług, więc druk 3D może być dla nich ogromnym odciążeniem. Pomaga on pracownikom UR w skróceniu przestojów poprzez zwiększenie dostępności części zamiennych – w wielu przypadkach przy niższych kosztach. Technicy mogą tworzyć niestandardowe elementy na żądanie, aby dopasować je do potrzeb operacji. Dzięki tym korzyściom wiele branż zaczęło wdrażać programy drukowania 3D.