Case Study CMMS w firmie Nowodvorski Lighting
Nowodvorski Lighting to dobrze znana polska firma specjalizująca się w dekoracyjnych lampach i rozwiązaniach oświetleniowych dla przestrzeni domowych, biurowych czy sektora HoReCa.
Oferują szeroką gamę produktów, w tym nowoczesne i stylowe kolekcje, które odpowiadają na różne potrzeby w zakresie aranżacji wnętrz. Dodatkowo, Nowodvorski Lighting udostępnia narzędzie konfiguracyjne, które pozwalają klientom na projektowanie spersonalizowanych systemów oświetleniowych.
Firmy Nowodvorski Lighting sp. z o.o. oraz Profesal sp. z o.o. współpracują ze sobą już od 3 lat. Po tak długim czasie kontakt na płaszczyźnie biznesowej jest wciąż utrzymywany wraz z ciągłym wsparciem od strony technicznej.
Firma posiada po jednym zakładzie w Częstochowie oraz Siemanowicach Śląskich o łącznej powierzchni 15 000 m2. Złożoność i liczebność urządzeń i narzędzi wymagała uporządkowania, a praca techników lepszego systemu dokumentowania, w czym pomogło wdrożenie CMMS Profesal Maintenance.
Cel wdrożenia
Firma Nowodvorski potrzebowała systemu, który spełni wymagania związane przede wszystkim z ewidencją maszyn i urządzeń oraz będzie wizualizował strukturę parku maszynowego. Ważnym aspektem było wykorzystanie aplikacji mobilnych do dodawania zgłoszeń serwisowych. Moduł prewencji systemu CMMS miał pozwalać na planowanie zadań remontowych i przeglądowych, także tych odbywających się cyklicznie.
Ważnym aspektem stały się generowane listy kontrolne ze względu na konieczność wypełniania niektórych z nich codziennie, mające usprawnić dotychczasową pracę i wspomagać wdrażanie metodologii TPM.
Pracownicy nie korzystali dotychczas z systemu CMMS. Widok zadań, przeglądów, pracowników był zaciemniony elementami niedotyczącymi poszczególnej lokalizacji, co utrudniało szybki dostęp do potrzebnych informacji.
Działali na bieżąco, a w ramach wdrażania systemu, nastąpiły zmiany wewnątrzfirmowe w zakresie organizacji zespołu. W skład wdrożenia wchodziła integracja z systemem Comarch ERP Optima oraz prace konfiguracyjne.
Jak pomógł system CMMS?
Integracja ze wspomnianym systemem ERP odbywała się w dwóch kluczowych dla procesu etapach (import informacji o parku maszynowym oraz integracja w ramach gospodarki magazynowej), w przypadku zaspokojenia potrzeb z drugiego obszaru wymagana była integracja obustronna.
Pierwsza część integracji zakładała mozliwość ewidencji informacji o zasobach z poziomu systemu CMMS. Wprowadzanie danych dotyczących zasobów następuje teraz z poziomu systemu ERP, po czym są one importowane do CMMS’a.
Raz dziennie albo na wniosek pracowników (po naciśnięciu odpowiedniego przycisku) pobierane są informacje dotyczące stanów magazynowych z systemu ERP. Pobieranie informacji dotyczy tylko części wykorzystywanych przez dział utrzymania ruchu (wykluczane są części potrzebne na produkcji czy przez inne działy). Jest to możliwe ze względu na to, iż nadano tym częściom odpowiednie kody, odpowiadające pożądanym rekordom z bazy danych.
W chwili wykonywania działań przez techników wymagających pobierania części zamiennych, informacje te automatycznie trafiają do systemu ERP.
System CMMS wykorzystywany jest równocześnie przez dwie fabryki (Częstochowską oraz tę w Siemianowicach Śląskich), ze względu na to wprowadzono w systemie rozdzielenie uprawnień aby widok zadań, przeglądów, pracowników nie był zaciemniony elementami niedotyczącymi poszczególnej lokalizacji.
Ze względu na mailowy proces wewnętrzny przyjmowania zgłoszeń przez techników, w systemie CMMS zostały wprowadzone zmiany dostosowane do potrzeb klienta. Zgłoszenia serwisowe i przeglądy przydzielane są przez koordynatora osobie odpowiedzialnej. Zrezygnowano z klasycznego widoku aplikacji Mobile, a dokładnie obsługi kafelka ,,Wszystkie zgłoszenia" widocznego dla każdego zalogowanego użytkownika. Wszystkie zgłoszenia widoczne są na liście jednak tylko, gdy zalogowanym użytkownikiem jest koordynator, który ze względu na swoje uprawnienia, może dokonywać zmian w obrębie zgłoszeń.
Ze względu na specyfikę działań pracowników produkcji (wykonują oni zadania przeglądowe) należało dostosować aplikację mySupport, tak aby umożliwić sprawną obsługę list kontrolnych.
Część przeglądów w firmie Nowodvorski uzależniona jest od cykli maszyn. Z tego względu moment generowania przeglądu nie może być automatycznie określony przez pracownika. Aby umożliwić poprawne i możliwie jak najprostsze generowanie przeglądów na podstawie motogodzin maszyn, dodano na pasku nawigacji aplikacji głównej przyciski odpowiadające za tworzenie wzorów przeglądów oraz definiowanie wartości liczników.
Dzięki wdrożeniu systemu CMMS Profesal Maintenance wszystkie dane znajdują się w jednym miejscu. Ustrukturyzowanie systemu wspiera proces przydzielania przeglądów, tak aby każdy wiedział co dokładnie należy zrobić. Dzięki RCP w modelu start-stop doszło do znaczącego ułatwienia kontroli, ale również zwykłego sprawdzenia, gdzie w danym momencie znajduje się określony pracownik. Wdrożenie CMMS wymusiło konieczność uporządkowania danych w systemie Comarch ERP Optima.
Wdrożenie w firmie Nowodvorski Lighting wyróżniało się pod względem sumiennego i dokładnego podejścia do wprowadzania danych w systemie oraz sprawnej wymiany informacji z Klientem, co często bywa problematycznym elementem współpracy. Podczas realizacji aspektu integracyjnego, firma Profesal mogła liczyć na aktywne uczestnictwo i zaangażowanie w budowaniu kluczowych procesów i modyfikacji.